Select Page

Algemene voorwaarden

VANDEWOUW Puur Arbeidsrecht en VANDEWOUW Zakelijke advocatuur (wijziging per 24 januari 2025)

ALGEMENE VOORWAARDEN en klachten- en geschillenregeling VANDEWOUW Puur Arbeidsrecht of VANDEWOUW Zakelijke Advocatuur

Onderstaande algemene voorwaarden van VANDEWOUW Puur Arbeidsrecht of VANDEWOUW Zakelijke Advocatuur zijn van toepassing op alle tussen het Kantoor (zoals gedefinieerd in artikel 1.1) en opdrachtgevers van het Kantoor tot stand gekomen dienstverleningsovereenkomsten. Van deze voorwaarden maakt onderdeel uit een beperking van de aansprakelijkheid tot het bedrag waarop de beroepsaansprakelijkheidsverzekering in voorkomend geval aanspraak op een uitkering geeft.

Artikel 1: OPDRACHTNEMER
1.1. Opdrachtnemer van elke in artikel 2 bedoelde overeenkomst is de eenmanszaak van mr. J.A.J. van de Wouw, gevestigd te ‘s-Hertogenbosch, kvk-nummer 95903348, die handelt onder de namen VANDEWOUW Puur Arbeidsrecht of VANDEWOUW Zakelijke Advocatuur. De eenmanszaak is actief sinds 1 januari 2025 en is de rechtsopvolger van Advocatenkantoor Van de Wouw B.V. De eenmanszaak wordt hierna aangeduid met ‘het Kantoor’.

Artikel 2: DE OVEREENKOMST
2.1. Een opdracht van zakelijke dienstverlening tussen enige opdrachtgever en opdrachtnemer komt tot stand met mr. J.A.J. van de Wouw als eigenaar van het Kantoor.

Artikel 3: AANSPRAKELIJKHEID
3.1. Iedere aansprakelijkheid van het Kantoor is in elk geval beperkt tot het bedrag dat in het desbetreffende geval onder de (beroeps)aansprakelijkheidsverzekering van het Kantoor wordt uitbetaald met inbegrip van het bedrag van het eigen risico. De inhoud en de voorwaarden van deze beroepsaansprakelijkheidsverzekering overtreffen de eisen die de Nederlandse Orde van Advocaten daaraan stelt. Op verzoek wordt een extract van de huidige beroepsaansprakelijkheidspolis toegezonden.
3.2. De uitvoering van de verstrekte opdracht geschiedt uitsluitend ten behoeve van de opdrachtgever. Derden kunnen aan de inhoud van de verrichte werkzaamheden geen rechten ontlenen.

Artikel 4: VERPLICHTINGEN VAN DE OPDRACHTGEVER
4.1. De opdrachtgever vrijwaart het Kantoor tegen vorderingen van derden, die stellen schade te hebben geleden door of verband houdende met door het Kantoor ten behoeve van de opdrachtgever verrichte werkzaamheden.
4.2. Betaling van declaraties van het Kantoor dient, zonder opschorting of verrekening, te geschieden binnen 15 dagen na factuurdatum. Bij niet- tijdige betaling van de factu(u)r(en) (en/of voorschotnota) is de opdrachtgever vanaf de vervaldatum tot de datum van algehele betaling van de factuur de wettelijke (handels)rente verschuldigd. Het Kantoor is dan gerechtigd de uitvoering van de opdracht op te schorten tot dat aan de betalingsverplichtingen geheel is voldaan.

Artikel 5: INSCHAKELING VAN DERDEN
5.1. De keuze van de door het Kantoor in te schakelen derde zal, waar mogelijk en in redelijkheid aangewezen, geschieden in overleg met de opdrachtgever en met inachtneming van de nodige zorgvuldigheid.
5.2. Indien deze derden hun aansprakelijkheid in verband met de uitvoering van een opdracht van de opdrachtgever willen beperken, gaat het Kantoor er vanuit en bevestigt zij zo nodig bij deze dat alle haar gegeven opdrachten van de opdrachtgever de bevoegdheid inhouden om een dergelijke aansprakelijkheidsbeperking namens de opdrachtgever te aanvaarden.

Artikel 6: TARIEVEN
6.1. Het Kantoor heeft het recht het door haar gehanteerde basisuurtarief en de door haar gehanteerde reiskostenvergoeding voor reizen per auto of trein te wijzigen. De opdrachtgever het in dat geval het recht de met het Kantoor gesloten opdrachtovereenkomst te ontbinden.

Artikel 7: DIVERSE ONDERWERPEN
7.1. Op alle overeenkomsten tussen de opdrachtgever en het Kantoor is Nederlands recht van toepassing.
7.3. Geschillen zullen uitsluitend worden beslecht door de bevoegde rechter te ‘s-Hertogenbosch als zijnde de plaats waar het Kantoor is gevestigd.

Klachten en geschillenregeling
Geschillen die zijn gerezen c.q. rijzen over (de kwaliteit van) de dienstverlening van het Kantoor of de hoogte van de declaratie(s) zijn onderworpen aan de volgende interne klachten- en geschillenregeling:
1. Op onze dienstverlening is de Geschillenregeling Advocatuur niet van toepassing. Uitsluitend onze interne klachten- en geschillenregeling wordt toegepast.
2. Klachten over de kwaliteit van de dienstverlening en/of de hoogte van de declaratie kunnen worden voorgelegd aan de klachtenfunctionaris van het Kantoor.
3. Klachten dienen schriftelijk en onder opgave van redenen te worden voorgelegd aan de klachtenfunctionaris binnen een termijn van drie maanden na het moment waarop klager kennis heeft gekregen of redelijkerwijs kennis had kunnen nemen van het handelen of nalaten dat tot de klacht aanleiding heeft gegeven.
4. De klachtenfunctionaris neemt de klacht onmiddellijk in behandeling en bevestigt dat schriftelijk binnen 14 dagen na de datum waarop de klacht is binnengekomen. Zo nodig verzoekt de klachtenfunctionaris om nadere (schriftelijke of mondelinge) inlichtingen of een nadere toelichting.
5. Onmiddellijk nadat de klacht en/of de nadere toelichting hem heeft bereikt treedt de klachtenfunctionaris in contact met de behandelende advocaat en verzoekt hem om een reactie op de klacht.
6. Indien daartoe aanleiding bestaat belegt de klachtenfunctionaris een bespreking ten kantore van het Kantoor waarbij klager en de behandelende advocaat in de gelegenheid worden gesteld tot hoor en wederhoor.
7. De klachtenfunctionaris neemt – al dan niet na toepassing van hoor en wederhoor – een beslissing omtrent de klacht die zoveel mogelijk gericht zal zijn op het wegnemen van de (oorzaken van) de klacht. Hij doet daartoe in die gevallen die zich daartoe lenen een schriftelijk voorstel aan de klager en stelt hem in de gelegenheid daarop schriftelijk te reageren.
8. Het streven van de BV is er steeds op gericht om de afhandeling van een klacht met de grootst mogelijke voortvarendheid en zorgvuldigheid af te ronden. Indien een klacht niet door een dergelijke afhandeling kan worden tenietgedaan staat het de klager vrij de normale rechtsmiddelen te bewandelen. Ook op deze klachten- en geschillenregeling zijn de algemene voorwaarden van toepassing.